• Partners
  • Programma
  • Werken met vluchtelingenkinderen

    • Gegeven door Monica van Rosmolen (Arq Academy)
    • Do. 28 juli 2016
    • 13:30 - 16:30
    • 12 deelnemers
    • Arq Academy
    • Nienoord 13, 1112 XE, Diemen
    • Zaal Bremen

    Arq Academy organiseert workshops voor mensen die betrokken zijn bij de opvang van vluchtelingen (kinderen, gezinnen, alleenstaande minderjarige asielzoekers). Vluchtelingen hebben veel meegemaakt. Maar niet elke vluchteling raakt getraumatiseerd. Mensen hebben immers veerkracht. Welke omstandigheden hebben een positieve invloed op veerkracht? En hoe signaleer je als vrijwilliger dat het toch niet goed gaat en dat je moet doorverwijzen?

    Deelnemers hebben na de workshop kennis over (de):

    • achtergrond van vluchtelingenkinderen ( procedure en opvang);
    • hoe de veerkracht van vluchtelingenkinderen versterkt kan worden. (Do‘s en don‘ ts);
    • kenmerken van een posttraumatische stressstoornis (PTSS);
    • het herkennen van signalen van trauma bij vluchtelingenkinderen (pluis of niet pluis);
    • wanneer je dient door te verwijzen en naar welke hulpverleners;
    • het bewaken van grenzen van jezelf (zelfzorg).
    Programma

    Introductie (90 minuten)

    In deze inleidende module staan de volgende onderwerpen centraal:

    • Achtergrond van vluchtelingenkinderen
    • Veerkracht bevordering
    • PTSS
    • Signalen van PTSS
    • Doorverwijzen
    • Zelfzorg

    Praktische situatie (90 minuten)

    Vervolgens worden praktische situaties van de vrijwilliger besproken. Deze module is zeer interactief van opzet. Vanuit casuïstiek wordt ingegaan op de bovenstaande thema's.

    Workshopbegeleider

    Monica Rosmolen is trainer en studeerde klinische en gezondheidspsychologie aan de Universiteit Utrecht. Als psycholoog en onderzoeker in opleiding werkte ze bij Stichting Centrum ’45. Hier deed ze ervaring op in het behandelen van vluchtelingen en asielzoekers met complexe psychotraumaklachten. Ze verzorgt voor Arq Academy trainingen en workshops over vluchtelingen in de klas voor docenten en het werken met vluchtelingen voor vrijwilligers.